Přihlásit se

METODIKA ADAPTAČNÍCH KURZŮ

Naučte se vše potřebné, abyste mohli dělat svoje vlastní, zážitkové adapťáky.

Naučíte se vše potřebné, abyste mohli dělat svoje vlastní, zážitkové adapťáky

Dobrý adapťák v nové třídě umí divy: během pár dní stmelí žáky a propojí je s jejich učiteli. Tedy, alespoň by to umět měl. A na tomto kurzu se naučíte, jak toho docílit – jakými aktivitami, jak je poskládat po sobě, jak celou akci připravit, stejně jako jak na ni následně navázat ve škole (třeba v třídnických hodinách). A kostru takové akce si zde sami s naší pomocí sestavíte.

V roce 1991 jsme stáli u prvních adapťáků v Česku, od té doby je pořádáme pro stovky dětí každý rok. Využíváme k tomu metody zážitkové medagogiky a za těch víc jak 30 let jsme mnohé vyzkoušeli a vypilovali – a to vám rádi předáme na tomto kurzu. Protože chceme, aby z jejich potenciálu mohlo těžit co nejvíc studentů i jejich učitelů.

Tento kurz je akreditován u MŠMT v systému DVPP pod č.j. MSMT- 6753/2022-5-355.

Aktuálně (k 28. 3. 2024)

Na dubnovém běhu v Brně zbývá 5 míst.
Na květnovém v Praze zbývá 6 míst.

Do podzimní sezony adapťáků to jsou poslední dva termíny, další budou asi až ke konci roku 2024. Jestli o nich chcete vědět, dejte nám tady vědět – ozveme se, jakmile je vypíšeme.

Co si odnesete?

Ucelený balík znalostí, dovedností a tipů, se kterými budete moci pořádat své vlastní adaptační kurzy – zážitkově, bez zbytečné námahy a navíc plnící dané cíle.

  1. Osvojíte si základní principy zážitkové pedagogiky
    Do té míry, abyste chápali její zákonitosti a mohli ji sami využít. Naučíte se tedy, jak si určit záměr a cíle, jak vybírat a upravovat hry, stejně jako proč a jak vést reflexe. Vše z toho si i sami vyzkoušíte a natrénujete.
  2. Naučíte se sestavit scénář svého vlastního kurzu
    Ukážeme vám, jak v Prázdninovce tvoříme dramaturgii adapťáků (jak skládáme jednotlivé programy do smysluplného celku), aby plnily vytyčený cíl, a následně si projdeme možné dramaturgické postupy dle vašich potřeb.
  3. Získáte inspiraci na konkrétní osvědčené hry a programy
    Nějaké si sami zahrajete, jiné popíšeme, na další odkážeme. Abyste měli dostatečnou zásobu, ze které při tvorbě scénáře vybírat. K tomu se dozvíte, jak hry uvádět, aby vše šlapalo a pro vás to bylo co nejméně stresu.
  4. Shrnete si, na co při chystání nezapomenout, a proč adapťáky vůbec dělat
    Není to jen o programu, ale i o produkci (středisko, doprava, …). Proto společně sestavíme seznam, na co při chystání nezapomenout. Zároveň si shrneme i argumenty, proč je vůbec pořádat. Mohou se hodit, až budete někdy zdůvodňovat, proč mají smysl.
  5. Připravíte si koncept vlastního adaptačního kurzu
    Vše doposud naučené ještě na místě zúročíte a sestavíte si kostru své vlastní akce. Na ni dostanete zpětnou vazbu a vy tak odjedete s konceptem, který je z velké části hotový a po dopilování připravený k realizaci.

Po tomhle kurzu mi adapťáky začaly konečně dávat smysl. U nás na škole je mám na starosti a zatím jsem je nějak pachtila, aby se neřeklo. Teď ale vím, jak z nich vytřískat maximum.

– Markéta, účastnice kurzu

Pro koho kurz je?

  • Pro učitele, preventisty i výchovné poradce
    Nejvíc z něj budou těžit učitelé (ZŠ, SŠ, SOŠ, SOU, VOŠ a všech dalších škol), stejně jako školní preventisté, výchovní poradci nebo pedagogové volného času. Obzvláště pak ti, kteří již chystají adaptační kurzy nebo je to čeká.
  • Pro začátečníky i pokročilé v zážitkové pedagogice
    Pro absolvování není potřeba mít žádné zkušenosti se zážitkovou pedagogikou. Jestliže ale nějaké máte, rozhodně na nich budete stavět a odhalíte její další úrovně. Obzvláště pak její specifika v tématu adaptačních kurzů.
  • Pro ty, kteří nemají čas na dlouhý výcvik zážitkové pedagogiky či jej už mají za sebou
    V Prázdninovce máme patnáctidenní Certifikovaný výcvik metod žážitkové pedagogiky. Tam se o zážitkovce učí vše a hodně do hloubky. Jestliže na něj nemáte prostor a stačí vám (zatím) o ní jen základní principy, díky kterým budete moci za dva dny chystat a vést adapťáky, pojeďte jen sem. Pro toto specifické téma dostačuje.
    Jako absolventi výcviku naopak využijete své nabyté znalosti a aplikujete je na toto konkrétní téma. Bude to tak pro vás výbornou nadstavbou.

Jestli si nejste jistí, zda je tento kurz pro vás vhodný, napište nám – kontakt na lektora je dole na této stránce.

Praktické informace

Časový harmonogram
Kurz je od 8.30 do 18.00 s průběžnými přestávkami a hodinovou obědovou pauzou.

Účastnická skupina
Maximálně 16 účastníků + lektor.

Kde kurz probíhá
V centru Prahy – DOHLAVY, Neklanova 152/42 nebo

V Brně – Školicí centrum Brno, Husova 355/13

K ceně
Ubytování ani strava není v ceně kurzu a zařizuje si je každý sám.
Platební údaje vám pošleme na email po přihlášení.

Přihlaste se

Vyplněním a odesláním přihlášky se závazně přihlašujete na tento kurz Prázdninové školy Lipnice.

03. 04. 2024 - 04. 04. 2024 Metodika adaptačních kurzů
vede Tomáš Doležal
Školicí centrum Brno, Husova 355/13
Přihlásit se
20. 05. 2024 - 21. 05. 2024 Metodika adaptačních kurzů
vede Tomáš Doležal
Praha, DOHLAVY, Neklanova 152/42
Přihlásit se

Kontakt

Tomáš Doležal
tomas.dolezal@psl.cz
dotazy na obsah kurzu

Zdenka Holubcová
zdenka.holubcova@psl.cz
organizace a přihlašování

Storno poplatky

V případě odhlášení z kurzu po zaplacení účastnického poplatku jsou stanoveny následující storno poplatky:

  • méně než 14 dní až do 6. dne včetně před začátkem kurzu (den, kdy kurz probíhá, se do lhůty nezapočítává): 50 % z ceny kurzu
  • méně než 5 dní před kurzem: 100 % z ceny kurzu

Pokud by se kurz nenaplnil, nemohl se konat z jiného důvodu na naší straně či z důvodu vyšší moci, nabídneme Vám nový termín nebo kurzovné vrátíme v plné výši.

Pro stanovení výše storno poplatku je rozhodující datum doručení žádosti. Na zrušení účasti ze zdravotních důvodů není brán zřetel a řídí se běžnými storno podmínkami.

Pokud se kurzu nemůže zúčastnit přihlášená osoba, může být vyslán náhradník.

Zrušení účasti po zaplacení si můžete případně pojistit u pojišťovny.

Co je Prázdninovka?

Prázdninová škola Lipnice je nezisková organizace, ve které od roku 1977 využíváme metody zážitkové pedagogiky k rozvoji znalostí, dovedností a postojů jednotlivců – aby objevili a využili svůj vlastní potenciál.

V 90. letech jsme v Česku založili tradici adaptačních kurzů (tehdy i do dnes zvaných kurzů GO!) a od té doby adapťáky každoročně pořádáme pro stovky dětí. A rádi bychom, aby se jich kvalitně dělalo co nejvíc. I proto nabízíme tento metodický kurz: aby se dobře dělaly co nejvíc učitelům. A děláme to tak, jak to sami umíme nejlépe: učíme to zážitkově.