Přihlásit se

Metodika zážitkovky pro učitele

Kurz o zařazování metod zážitkové pedagogiky do běžných vyučovacích hodin ve škole

Kurz o zařazování metod zážitkové pedagogiky do běžných hodin ve škole

Tomuto kurzu jsme s nadsázkou dali zkratku MUČ, tedy Metodika pro UČitele. A naučíš se tu jak zařadit metody zážitkové pedagogiky do běžných hodin jakéhokoliv předmětu, stejně jako jak je využít pro rozvoj klíčových kompetencí nebo osobnostně-sociální rozvoj žáků.

Podle mnohých jsou metody zážitkovky ve školním prostředí použitelné leda na adaptační kurzy, třídnické hodiny nebo školy v přírodě – a že se to dělá venku a trvá to několik hodin. Ale vážení, nemusí to tak být! Na tomto kurzu si na vlastní kůži vyzkoušíš (a pak se i naučíš), že zážitkovka nejsou jen hry v lese, ale je skvělá i do školní třídy a dá se využít ve 45 minutách. Dokážeš jejím prostřednictvím rozvíjet osobnost, pracovat s postoji, ale stejně tak naučit znalosti a dovednosti v běžných školních předmětech.

Za čtyři víkendy tě tu tak naučíme, jak na to. Ať svoje učitelské řemeslo zase o kus posuneš, tobě i žákům je při učení dobře a zároveň to je efektivní a zábavné. Aby to bylo, jako vystihuje klíčová myšlenka celého tohoto kurzu:


Učit (se) lépe a cítit se u toho lépe.

Ať to není MUČení pro tebe ani pro tvoje žáky.


Spustili jsme přihlašování (k 17. 12. 2024)

Je možné se hlásit – na běh, co poběží od 30. ledna do 1. června. Celkem 4 víkendová setkání, asi jednou za měsíc.

Na tento běh nabízíme akci 3+1 zdarma – jestli jako škola vyšlete 3 učitele, máte k tomu jedno místo navíc zdarma. Případně se můžete spolu přihlásit 4 učitelé i sami a pak to každý máte s 25% slevou.

Jestli ti nesedí tento termín, ale zajímají tě další, které se tu v budoucnu objeví, dej nám tady vědět – ozveme se.

Pro koho MUČ je?

Kurz je určen pro:

Své si najdou jak učitelé malých dětí, ale i maturantů nebo klidně vedoucí odborných předmětů na SOŠ a podobných školách. Stejně jako třeba vychovatelé z družin. A vážně nehledě na předmět – nevíme o žádném, kde by tuto metodiku nešlo použít.

Zážitkovka je často odměňující pro učitele i pro žáky, protože je zábavná a přitom efektivní – studenti se díky prožitku často naučí víc než třeba při frontálním výkladu. Takže dostaneš nové nástroje jak učit a naučit, kterými budeš moci obohatit svoji výuku tam, kde se to bude hodit.

Jestli o zážitkovce teď slyšíš poprvé, vůbec to nevadí, tady se vše potřebné dozvíš. Jestli ji již naopak využíváš nebo jestli máš za sebou třeba náš Certifikovaný výcvik zážitkovky, tady na to navážeš a půjdeš hlouběji do specifik školního prostředí. Na Výcvik se ale můžeš přihlásit i po dokončení MUČe a bude to mít smysl – dá ti nahlédnout do nových perspektiv a jak zážitkovku využívat i mimo běžnou výuku.

Kurz naopak není vhodný pro:

  • předškolní a vysokoškolské učitele a učitelky a
  • pedagogy a pedagožky volného času.

    Jestli na MUČ hodně chceš a zároveň patříš mezi tento typ pedagogů, ozvi se – probereme, jestli to pro tebe i tak dává smysl, a dost možná zjistíme, že jo. Pak tě rádi přivítáme.

Proč se na MUČ přihlásit?

  1. Naučíš se, jak využívat zážitkovku ve výuce
    Jak třeba pomocí her dosahovat výukových cílů, a to jak znalostních, tak třeba rozvíjet klíčové kompetence a postoje (nebo oboje). Jak to zařadit do běžné hodiny a jak pro to nadchnout svoji třídu.
  2. Bude to hodně sebezkušenostní
    Nečekej, že ti jen budeme něco povídat – dost si toho vyzkoušíš a zahraješ. Tím získáš jak přímou inspiraci, tak zažiješ, jak to působí. Díky tomu porozumíš, jak všechny ty metody efektivně používat.
  3. Můžeš si zde věci zkoušet a dostávat zpětnou vazbu
    Součástí kurzu bude prostor na tvoji vlastní tvorbu programů do výuky, inovace známých principů a jejich testování. Nebo na trénování vedení reflexí (tedy ohlednutí za programem, během kterého se pojmenovávají nové zkušenosti). Těšit se při tom můžeš na zpětnou vazbu od lektorů i ostatních účastníků. A na tom se naučíš nejvíc.
  4. Možnost naučené hned aplikovat
    Kurz sestává ze čtyř víkendů, které jsou koncipované tak, že po každém z nich budeš moci něco hned aplikovat ve výuce. A na dalším setkání se podíváme, jak to šlo, a budeme se z toho dál učit.
  5. Čeká tě skupina učitelů, ve které na sobě chtějí všichni pracovat
    Bude vás maximálně 20, což je vyzkoušená velikost pro zformování funkční komunity, kde se sdílí mnoho zkušeností a kde se inspirujeme vzájemnými styly výuky i konkrétními postupy. A ve které je stále dost prostoru na individuální přístup.

Jednotlivé části kurzu

Na tomto prvním víkendu si řekneme, ale také zažijeme, co to zážitková pedagogika je a jak funguje. Představíme si její tři pilíře, programové prostředky, které můžeš využít (a že to nejsou jen hry), jaká jsou specifika při její aplikaci do hodin ve škole, na vlastní kůži si vyzkoušíš, co všechno je možné se její pomocí naučit a rozvíjet, ale koukneme i na to, kde jsou její omezení. Snad se nám při tom podaří ti ukázat celé její kouzlo tak, aby ses do ní stejně jako my zamiloval/a.

Po víkendu budeš moci hned naučené vyzkoušet ve vlastní výuce, a trénovat tak své nové znalosti i dovednosti. Jak se dařilo, to projdeme na dalším setkání.

Na něm půjdeme do hloubky. Budeme se ptát, proč zážitkovku do školy přinést, co to udělá a proč to má smysl. Proč něco v jedné třídě zabere a v jiné ne, nač potřebuješ vzdělávací cíle a proč je důležitá reflexe (kterou tu budeš trénovat).

A dostaneme se i k dalším proč: například proč chceš takto učit a jak to vychází z tvého pojetí učitelství? To ti pomůže být si jistější, až přijde kolegyně nebo rodič a budou se ptát, proč učíš zrovna takto. Argumentů budeš mít dost a dost, možná díky nim nadchneš i své kolegy.

Po setkání budeš znovu zkoušet nové věci ve své výuce.

Na třetím setkání se dostaneme do větší šířky, budeme se věnovat hlavně tomu, jak tvořit vlastní programy tak, aby dělaly přesně to, co potřebujeme. Zaměříme se také na to, jak upravovat existující hry a nápady na míru tvým potřebám. A potřebám tvé třídy. Čeká tě tedy přímo trénink stavění vlastních konceptů a modifikací.

Domácím tréninkem pak bude tvorba vlastního programu – který pak můžeš vyzkoušet rovnou ve výuce, nebo nejdřív nanečisto na posledním setkání.

Završující víkend, kde bude prostor představit vlastní program, případně jej s ostatními sehrát. Získáš zpětnou vazbu, mimo jiné formou kolegiálního rozhovoru, což je technika, kterou se tu naučíš a můžeš ji pak využívat i se svými kolegy ve škole – pro efektivní reflektování učitelské praxe a učení se z věcí, které se dařily i nedařily.

Všechen čas bude věnován tomu, aby všechno zapadlo a propojilo se tak, ať „už zítra” můžeš zážitkovou pedagogiku využít ve své výuce.

Co se tedy na MUČi naučíš?

  • Jak využívat zážitkovou pedagogiku ve škole – pro různé předměty, věk, velikosti skupin i časovou dotaci.
  • Jak vytvořit program, který naplní různé výukové cíle (kognitivní i afektivní) – a jak tyhle cíle vůbec nastavovat.
  • Jak vytvořit a udržovat bezpečné prostředí pro učení.
  • Jak využít své dosavadní dovednosti pro rozvoj klíčových kompetencí i osobnostně-sociální rozvoj žáků (např. jak jako učitel matematiky bez psychologického vzdělání můžeš využít svoje hodiny i pro rozvoj vzájemného respektu mezi dětmi).
  • Že je v pořádku, že každý učí jinak – není jedna podoba dobrého učitele. Tady ti pomůžeme být jistější v té tvé. Víc si ujasníš, kým jsi ve své profesi, na co cílíš a proč.
  • Reflektovat svoji praxi a učit se nejen z toho, co se nepovedlo, ale i z toho, co se ti daří.

Tento kurz ti pomůže naplňovat Strategii 2030+ nebo nové RVP.

MŠMT ve Strategii 2030+ požaduje, ať u žáků rozvíjíme klíčové kompetence. Nové rámcové vzdělávací plány budou mít v sobě od září 2025 povinný předmět – Osobnostně-sociální rozvoj. Tenhle kurz tě mimojiné naučí, jak oboje učit. A to zážitkovkou – což je i dle Strategie 2030+ jeden z preferovaných způsobů.

Co by o kurzu řekli absolventi?

Tento kurz budeme od února 2025 uvádět poprvé. Absolventy tedy ještě nemáme, ale při jeho tvorbě jsme si vydefinovali, co bychom chtěli, aby po skončení říkali – aby nám to pomohlo lépe přemýšlet o programu. Toto jsou fiktivní výpovědi našich fiktivních učitelů, pro které kurz děláme. Chceš to mít taky tak?

Časté dotazy

Ano, má. Jestli jsi učitel/ka a máš za sebou Výcvik, tento kurz na něj naváže a dá ti koncentrovanou zkušenost, jak zážitkovku aplikovat přímo ve výuce. To náš Výcvik nabízí taky, ale jen skrz obecnější principy (aplikovatelné třeba i pro táborové vedoucí, firemní lektory, kouče, vysokoškolské pedagogy, HRisty, …). Tedy tady to bude již jen o tom, jak to dělat v běžné výuce.


Stejně tak dává smysl si dát Výcvik až po MUČi: tam získáš nový pohled na tvorbu her, jak programy skládat dohromady do větších, synergických celků, jak pracovat s náročnými skupinami nebo třeba skupinami v odporu, je tam větší prostor na trénink vedení reflexí nebo se dozvíš, jak využívat dramaturgické principy pro povýšení svých programů na „umělecké dílo“.

Jestli učíš a chceš kurz o aplikaci zážitkovky „jen“ do výuky, pojď na MUČ, protože ten je přímo o tom. Soustředí se na možnosti, které nabízí 45 minut v prostředí školní třídy. To umí perfektně.

Výcvik zážitkovky oproti tomu nabízí hlubší vhled do širokého spektra metod, které má zážitková pedagogika k dispozici. Nabízí návody i na tvorbu větších celků (nekolikahodinových či několikadenních programů), naučíš se tam, jak skládat jednotlivé programy efektivně za sebe tak, aby měly maximální, synergický efekt. To se může ve škole hodit při plánování škol v přírodě, projektových dnů či týdnů, adaptačních kurzů. A setkáš se tam s pestrou skupinou, kde nebudou jen učitelé – což je skoro vždy oceňováno, protože to nabízí pohledy „out of box“ tvé profese.

Doporučujeme si ale dát oboje: typově je to jako když absolvuješ kurz vaření (Výcvik zážitkovky) a předtím/potom kurz přípravy stejků (MUČ). Oboje funguje samostatně, ale oběma kurzy se prolínají na sebe navazující principy, kdy jedno rozvíjí druhé a MUČ jde do větší hloubky v konkrétní oblasti – ve výuce ve školním prostředí.

Rozhodně. A vlastně to i doporučujeme – mít takhle jednoho nebo víc parťáků, kteří budou mít tu stejnou zkušenost, pak může být ve škole velmi podporující.

Jasně. Rádi s vámi domluvíme konkrétní termíny, aby vyhovovaly, a přijedeme a uděláme to přímo u vás na škole, ať s tím máte nižší náklady (třeba na dojíždění, shánění ubytování, jídlo, …). Jednu skupinu chceme držet na max. 20 lidech, ale není problém mít i víc skupin.
Kdyžtak napiš na kurzy@psl.cz a domluvíme víc.

Chceš vlastní místo a termín?

Tento kurz je možné si objednat na míru jen pro svoji partu (alespoň 14 lidí): ozvi se nám na kurzy@psl.cz a domluvíme termín i místo podle tvých potřeb.
Pro školy: lze to platit ze šablon a operačních programů.

Praktické informace

Nedáme-li vědět jinak, harmonogram 1. setkání je:

  • čtvrtek: 17.00 – 20.30,
  • pátek: 09.00 – 18.00 s přestávkou na oběd,
  • sobota: 09.00 – 18.00 s přestávkou na oběd,
  • neděle: 09.00 – 12.30.

A harmonogram 2. až 4. setkání tento:

  • pátek: 17.00 – 20.30,
  • sobota: 09.00 – 18.00 s přestávkou na oběd,
  • neděle: 09.00 – 12.30.

Potvrdíme to dostatečně včas před první částí kurzu na e-mail.

Kurz stojí 35 000 Kč včetně DPH.
Fakturu včetně platebních údajů pošleme automaticky hned po odeslání přihlášky.


Částku je možné rozložit až do 3 splátek. Jestli chceš splátky využít, ke každé počítáme navíc administrativní poplatek 500 Kč (takže např. při dvou splátkách je to 2x 18 000 Kč včetně poplatků). Jestli máš o splátky zájem, přihlas se a hned poté se ozvi na zdenka.holubcova@psl.cz, ta to s tebou vyřeší.

  • Cena zahrnuje lektorné (min. 2 lektoři), pronájem prostor, materiál na program a případné výukové materiály.
  • Cena nezahrnuje cestovné, ubytování a stravu.
  • Při platbě ze zahraničí není započítán poplatek za bankovní převod, přesnou cenu určujeme podle aktuálního kurzu v době platby, s případným rozdílem vzniklým při převodech se kdyžtak ozveme.

Kurz proběhne v Brně v Králově poli, v prostorách Gymnázia Mojmírovo náměstí (Mojmírovo náměstí 10, 612 00 Brno; mapa zde).
Nejbližší tramvajová a autobusová zastávka je Husitská nebo trolejbusová zastávka Mojmírovo náměstí.

Parkování je možné přímo před školou, o víkendu by tam mělo být místo.

Za absolvování celého kurzu udělujeme osvědčení. Pro jeho získání je potřeba absolvovat cyklus všech čtyř kurzů v daném běhu.

Pokud se některé části nebudeš moci zúčastnit, jednu z nich lze nahradit v jiném běhu, klidně i v jiném městě, za manipulační poplatek 1 000 Kč, ale nejpozději do jednoho roku od skončení tvého běhu. Kdyžtak se domluv se svým lektorem.

V případě odhlášení se z kurzu jsou stanoveny tyto storno podmínky.
Jak mimo jiné říkají: v případě zrušení účasti je možné za sebe vyslat někoho jiného.

Storno účasti je možné si pojistit u mnoha pojišťoven. Moc to doporučujeme.

Pokud by se kurz nenaplnil, nemohl se konat z jiného důvodu na naší straně či z důvodu vyšší moci, nabídneme ti nový termín nebo kurzovné vrátíme v plné výši.

Přihláška

Po odeslání této přihlášky na mail automaticky pošleme platební údaje. Kdyby se do pár hodin neobjevily, ozvi se nám, prosím, na kurzy@psl.cz.
Údaje v ní potřebujeme 1) teď pro vystavení faktury a 2) po kurzu pro vystavení osvědčení o absolvování.

Na tento první běh máme akci 3+1 zdarma – když jako škola vyšlete 3 učitele, 4. máte zdarma. Případně jestli se jako skupina přihlásíte 4 učitelé, každý to máte s 25% slevou. Jestli toho chceš využít, přihlaš všechny lidi v jedné přihlášce, ignoruj fakturu, co ti automaticky přijde na plnou výši, my ji zpětně upravíme a pošleme znovu. Tu pak již plať(te).

30. 01. 2025 - 01. 06. 2025 Metodika pro učitele, jaro 2025
vede Zuzana Kročáková, Zuzana Poláková a Jakub Šneidr
Brno, Gymnázium Mojmírák
Přihlásit se

Kontakt

Zuzana Kročáková
zuzana.krocakova@psl.cz
dotazy na obsah kurzu

Zdenka Holubcová
zdenka.holubcova@psl.cz
organizace a přihlašování

Co je Prázdninovka?

Prázdninová škola Lipnice je nezisková organizace, ve které od roku 1977 využíváme metody zážitkové pedagogiky k rozvoji znalostí, dovedností a postojů jednotlivců – aby objevili a využili svůj vlastní potenciál.

Na tomto kurzu zážitkově učíme, jak tyto metody využívat ve škole, v běžných 45minutovkách a v jakémkoliv předmětu. Aby z toho mohlo při rozvoji kompetencí, výchově nebo vzdělávání benefitovat co nejvíc dalších dětí i studentů, stejně jako jejich učitelů.

slot gacor
slot thailand
https://bridgejunks.com/
slot thailand
https://dramalist.org/